Verkoop als een vrouw!

Regelmatig spreek ik (vrouwelijke) ondernemers die het lastig vinden om te verkopen. En bij doorvragen blijkt dan dat ze het gevoel hebben ‘iemand iets aan te smeren’. Maar dat is geen verkopen!

Wat nu als je vanuit jouw vrouw-zijn verkoopt? Als je vanuit vertrouwen en met de liefste intenties, aan jouw klant het beste advies geeft?

De meeste vrouwelijke ondernemers die bij mij aan tafel zitten herkennen zich vaak in kwaliteiten als inleven in de ander, vragen stellen en luisteren, gevoelig voor sfeer en gezelligheid, serieus nemen van emoties, zorgen voor anderen, aandacht geven, eerlijk en betrouwbaar zijn.

En voor een verkoopgesprek, dat een eerste stap is naar een langdurige en fijne relatie met je klant, zijn dit precies de juiste kwaliteiten! Stel je voor, dat je jouw vrouwelijke kwaliteiten inzet bij de verkoop? Dan wordt verkopen gewoon leuk!

Drie basisovertuigingen die je helpen om te verkopen als een vrouw:

Wees eerlijk

Benader al je klanten zoals je ook zelf benaderd wil worden. En zie het verkoopgesprek als een eerste stap naar een langdurige en fijne relatie. Het uitgangspunt is eerlijkheid en betrouwbaarheid. Doen wat je belooft. Doen wat je gelooft. Of misschien zelfs een beetje meer. Zo zorg jij voor je klant. En dat is precies waar jij als vrouw goed in bent.

En als je eerlijk bent dan ben jij er ook van overtuigd dat wat jij brengt de allerbeste oplossing is. Vertel je klant waar jij blij van wordt. Je zou het ook je beste vriend of vriendin aanraden. Die ‘smeer je niks aan’, toch?

Geef je beste advies

Jij weet zelf precies waarin jij uniek en onderscheidend bent. En je bent er zeker van dat jouw manier van werken, jouw belofte aan je klant, relevant is voor je klant. Vanuit deze overtuiging leef je jezelf in, in de belevingswereld van je klant. Je begrijpt je klant en denkt met hem mee. Alsof je samen, aan de keukentafel, met elkaar bespreekt wat de beste oplossing is voor je klant.

Help je klant

Jouw product of dienst beschrijven aan je klant is niet genoeg. Wat hij wil weten is; hoe word ik hier beter van, wat levert mij dit concreet op, hoe helpt dit mijn bedrijf? Door goed te luisteren en vooral vragen te stellen verzamel je alle informatie over je klant en zijn bedrijf. Vragen stellen vanuit oprechte interesse in jouw klant! En vragen stellen, daar zijn vrouwen goed in! Gewoon omdat het leuk is om elkaar beter te leren kennen.
Zo weet je welk voordeel jouw product of dienst oplevert voor jouw klant, waarom hij dit dolgraag wil hebben. Je helpt hem de juiste keuze te maken. De keuze die jij zelf ook zou maken.

Wanneer je vanuit deze overtuigingen met je klant aan tafel zit, wordt verkopen echt leuk. Omdat jij het beste van jezelf hebt gegeven. Als vrouw en als ondernemer. Je hebt eerlijk en betrouwbaar advies gegeven, in de wetenschap dat je klant oprecht blij is met zijn aankoop.

En als je de order scoort, dan is dat die eerste stap naar een fijne en langdurige relatie.

Ook leuk om te lezen: https://nlpwerkt.nl/jij-trekt-automatisch-klanten-aan-die-op-je-lijken/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Stappenplan doelstemmingen

Download PDF

234 Downloads

Hoe belangrijk is doelen stellen én halen voor jou? En wil jij daarvoor ook: 

  • Meer motivatie, energie en plezier?
  • Minder stress?
  • Meer mogelijkheden en kansen?
  • Meer succes?

Download dan ons handige stappenplan om ook jouw doelstemmingen te bepalen!