Met rapport kan alles! Zonder rapport kan niks!
Ken je dat? Met het ene zakelijke contact verloopt alles stroef en moeizaam. Je hebt het gevoel dat je keihard moet werken om zaken te kunnen doen. Vaak zonder succes. Terwijl met anderen het vanaf het eerste moment lekker ‘klikt’. Alsof je elkaar al jaren kent. En met hen doe je schijnbaar moeiteloos zaken. Een opdracht lijkt voor beiden vanzelfsprekend. Binnen NLP noemen we dit verschijnsel ‘rapport’.
Hoe gaaf zou het nu zijn als je met iederéén gemakkelijk ‘rapport’ kan opbouwen?! Waardoor je contacten leuker en gemakkelijker verlopen. En je zo meer mensen kan overtuigen van jouw boodschap of voorstel. Dat zou superwaardevol zijn, toch!?
Wat is rapport?
Van ‘rapport’ is sprake wanneer mensen – onbewust – goed met elkaar omgaan. Wanneer ze elkaar vertrouwen, respecteren en begrijpen. Rapport is daarmee het ideale fundament voor discussies, onderhandelingen en besluitvorming.
‘Klik’ met iedereen!
Met mensen met wie je niet die instant ‘klik’ hebt kan je toch gemakkelijk rapport maken door:
- Luisteren en opletten: observeer zorgvuldig woorden, tonaliteit en fysiologie van je gesprekspartner
- Matchen en spiegelen: stem verbaal en non-verbaal af op de ander. Volg de ander ook in zijn waarden & overtuigingen en patronen
- Backtracken: vat in eigen woorden samen en maak daarbij gebruik van sleutelwoorden van je gesprekspartner
Lees meer over hoe je rapport kan maken op: https://unlp.nl/kennisbank/rapport/
Positief beïnvloeden met rapport
Als je goed rapport opbouwt bevind je je in een veel sterkere positie om iemand positief te beïnvloeden. Je gesprekspartner hoort beter wat je zegt, begrijpt je beter en staat open voor je mening. Hij respecteert en vertrouwt je meer. Dit gaat grotendeels onbewust: ongemerkt verloopt jullie contact voor beiden gemakkelijker en prettiger. Je kunt het gesprek nu meer en meer daarheen leiden waar jij wilt.
Dus: eerst volgen dan pas leiden!
Waardevolle communicatie
In je bedrijf – in je werk – is rapport opbouwen bijzonder waardevol bij onder meer:
- Onderhandelen
- Ideeën inbrengen
- Verkopen
- Conflicten oplossen
- Klachten en serviceverlening
- Veranderingen aankondigen
- Motiveren
- En nog veel meer…
Ook digitaal
Ook op afstand – via de telefoon of digitaal – kun je rapport opbouwen. Je moet je dan goed focussen op die aspecten die je wél ter beschikking staan. Ondanks dat je iemand via de telefoon niet kan zien, kan je toch prima rapport maken op basis van woorden, stem, ademhaling, waarden & overtuigingen en patronen. En ook bijvoorbeeld email kan je rapport maken door te letten op aanhef, lengte, taalgebruik, zinsopbouw, details, tone-of-voice en slot.
Leer jezelf dus aan eerst ‘rapport’ te maken in al je zakelijke communicatie. Geloof me; het werkt echt!
Trouwens, wist je dat je ook met groepen rapport kan opbouwen?! Handig in vergaderingen en bij presentaties en trainingen. Die verlopen ineens een stuk gemakkelijker én leuker!
Heb je nog vragen of wil je iets met ons delen of kun je wel wat hulp gebruiken, neem dan contact met ons op.