Slimme positionering met de Laurens-regel
De Laurensregel?.. we horen je bijna denken: van welke marketing-goeroe is die afkomstig? Het antwoord: van onze eigen Laurens Schaap! Hij – neef van Patricia en eigenaar van SchaapOntwerpers – inspireerde ons om onze homepage eens flink aan te pakken. Want, zo vond Laurens, we vertelden ontzettend veel over wie we zijn en wat we doen maar lieten na de lezer te informeren hoe we het anders doen én waarom ondernemers toch vooral met ons in zee moeten gaan. Wat dat ze oplevert. Tja, we zullen niet ontkennen dat die feedback best even aankwam… Maar Laurens had gelijk!
Elevator pitch…maar dan nóg korter
Stel je voor: je staat in de lift met een potentiële klant en investeerder. Je hebt slechts een minuut om hen te overtuigen van jouw toegevoegde waarde en unieke kenmerken. Wat zeg je dan? Hoe breng je jouw bedrijf over op een manier die blijft hangen en interesse wekt? Precies, we hebben het hier over de elevator pitch. Dat is waar de Laurens-regel om de hoek komt kijken, waarbij deze waarschijnlijk nóg korter is dan de gemiddelde elevatorpitch. Wij hebben de Laurens-regel inmiddels volledig omarmd. Ze biedt je namelijk een gestructureerde aanpak om jezelf en je bedrijf effectief te presenteren. En doe je dat goed in de lift? Doe het dan vooral ook goed online! Laten we eens kijken naar de essentie van de Laurens-regel en hoe je hem kunt toepassen om je bedrijf naar nieuwe hoogten te tillen.
Identiteit: Wie ben je?
Het begint allemaal met het definiëren van je identiteit. Wie ben je als bedrijf? Wat maakt jou uniek? Dit gaat dieper dan alleen je producten of diensten. Het gaat om de kernwaarden, de missie en de cultuur van je bedrijf. Dit is het fundament waarop je jouw positionering bouwt.
Wat doe/kan je goed?
Het volgende aspect van de Laurens-regel richt zich op je vaardigheden en expertise. Wat doe je goed als bedrijf? Waar blink je in uit? Dit is jouw kans om te schitteren en je onderscheidend vermogen te laten zien. Of het nu gaat om innovatieve technologie, uitmuntende klantenservice of unieke productontwerpen, laat zien waarom klanten voor jou moeten kiezen.
Hoe ben je anders, wat levert het op?
Tot slot, hoe onderscheid je je van de concurrentie en wat levert dit jouw klant op? Dit is het moment om jouw toegevoegde waarde te benadrukken. Misschien bied je een snellere service, een betere prijs-kwaliteitverhouding of een unieke benadering van problemen oplossen. Wat het ook is, maak duidelijk waarom jouw bedrijf de beste keuze is voor je klant!
De 3C’s gaan hand in hand met de Laurens-regel
Zoals je in een eerdere blog over positionering kon lezen, werken wij graag met het 3C-model, waarbij de C’s staan voor Company (wat zijn je bijzondere kwaliteiten), Competition (hoe ben je onderscheidend) en Customer (wat is je toegevoegde waarde voor je klant). Wat ons betreft sluit de Laurens-regel daar naadloos op aan: het daagt je uit om jouw bedrijf, jouw boodschap én jouw toegevoegde waarde in 1 zin te krijgen!
De Laurens-regel van NLPwerkt!
Met hulp van Laurens – en dat was niet bepaald een makkie- hebben ook wij de Laurens-regel van NLPwerkt gedefinieerd:
Wij zijn NLPwerkt, personal business coaches en trainers.
Als succesvolle ondernemers zetten wij onze kennis, ervaring en creativiteit in
om jou te helpen met méér plezier béter te ondernemen
De kracht van eenvoud; onze Laurens-regel vat perfect samen wat we te bieden hebben, hoe we ons onderscheiden en wat daarvan de toegevoegde waarde is.
Kort = krachtig!
Kortom, de Laurens-regel biedt een helder kader voor het ontwikkelen van een sterke positionering voor je bedrijf. Door je identiteit, kwaliteiten, onderscheidend vermogen en toegevoegde waarde duidelijk te communiceren én kernachtig op papier te krijgen, wek je de interesse van potentiële klanten en investeerders. Dus, omarm die prachtige Laurens-regel, ga aan de slag met je positionering (kort = krachtig) en verover die markt!
Met grote dank aan, en met een welgemeende shout-out naar Laurens Schaap – Schaap Ontwerpers!