Hoe laat je jouw leven als ondernemer weer stromen?
Herken jij dat als ondernemer, dat de motivatie er niet meer is? Sprong je vroeger je bed uit om naar de zaak te gaan, terwijl je nu met tegenzin aan de slag gaat? Of misschien ben je nog niet zo lang geleden je eigen bedrijf gestart. De eerste klanten en opdrachten dienen zich aan. Natuurlijk zeg je ja tegen alles. En toch word je niet blij.
Het lijkt wel of de energie is verdwenen. Of er iets niet meer klopt. Het stroomt niet meer in je leven als ondernemer.
En je vraagt je af, waar zit nu eigenlijk het probleem? Of liever natuurlijk, waar vind je de oplossing? Hoe laat je jouw leven weer stromen?
Van fietsenmaker naar directeur
We vergelijken het wel eens met een fietsenmaker. Vol vuur start hij zijn eigen zaak, met dat wat hij het liefste doet, fietsen maken. Het bedrijf groeit, alles zit mee. En opeens is hij directeur. Van een fietsenfabriek. Maar weg is de passie, en weg is de energie.
Bij NLPwerkt zetten we dan het NLPmodel van de Logische Niveaus in. We zijn fan van dit model van Robert Dilts en gebruiken het regelmatig in onze business coaching.
Logische niveaus, waar draait het om?
Dat wat je niet ziet, maar wat wel belangrijk is om gelukkig succesvol te zijn. Daar draait het om bij het model van de logische niveaus. Stel jezelf de vraag eens: ‘Leef ik om te werken, of werk ik om te leven?’. Wat je antwoord ook is, geluk moet wat ons betreft de vitale drijver zijn.
Inzicht en verandering
Het model van Dilts is zowel een inzicht- als ook een verandermodel. Het pinpoint het probleem en geeft richting voor verandering. Kom je immers tot een inzicht maar vervolgens niet in actie? Dan kun je die verandering ook wel op je buik schrijven.
De 6 neurologische niveaus van het model van Dilts werken allemaal samen en hebben invloed op elkaar. We onderscheiden 3 zichtbare niveaus en 3 minder-zichtbare, of eigenlijk onbewuste niveaus, die we tijdens onze coaching-sessies allemaal of gedeeltelijk doornemen. We zetten ze voor je uiteen.
De zichtbare niveaus
Oftewel de niveaus die tastbaar zijn.
Omgeving
We beginnen ‘onderaan’, bij je omgeving. We kijken naar hoe je werkomgeving eruit ziet, of waar je kantoor houdt -thuis of extern. Heb je personeel in dienst? Welke randvoorwaarden heb je nodig om van je bedrijf een succes te maken? Kortom: waar voer je je werk uit (en met wie)?
Gedrag
Dan gaan we een niveau hoger. We kijken naar je werkgedrag. Vragen die we hier bijvoorbeeld stellen: Hoe ziet je werkdag eruit? Waar ben je zoal mee bezig? Hoe is je werkweek opgedeeld? Welke taken voer je zelf uit en wat heb je uitbesteed? Werk je veel ín of vooral áán je bedrijf?
Vaardigheden
Vervolgens nemen we je vaardigheden onder de loep. We kijken naar waar je goed in bent en wat je eventueel mist. Zo zien wij in de praktijk regelmatig dat collega-coaches ontzettend goed zijn in hun vak, maar niet in het verkopen of vercommercialiseren ervan.
Veel business coaches werken alleen op deze onderste drie niveaus.
De onbewuste niveaus
Deze gaan over zaken die jou intrinsiek als persoon en/of ondernemer kenmerken.
Waarden en overtuigingen
We vragen ons af waar jij van overtuigd bent, kijken naar waar je voor staat als ondernemer. En we brengen je belangrijkste waarden in beeld. Wat motiveert jou naar de toekomst? Op basis waarvan neem je beslissingen? En eventueel hoe kijk je terug naar eerder acties of beslissingen die je hebt genomen?
Identiteit
Hier stellen we vragen als: Wie ben je als ondernemer? Hoe zie én noem je jezelf? Ben je een ondernemend mens of een invoelende manager? Noem je jezelf een intellectueel of juist een pragmatische leider? En wat maakt je bijzonder?
Verandering kan heel bepalend zijn voor je identiteit Als je immers groeit met je bedrijf, is je identiteit niet meer dezelfde als toen je begon. Ben je fietsenmaker, of ben je directeur van een fietsenfabriek?
Missie
Het hoogste niveau, je missie. Hier vraag je je af hoe je later herinnerd wil worden en wat mensen dan over je zeggen, als ondernemer of als mens. Wat wil je achterlaten? Is dat bijdragen aan een duurzame omgeving, het zorgen voor mensen zodat ze gelukkig in het leven staan, maximale winst uit je bedrijf halen, of voorop lopen met vernieuwing? Alles is goed, zolang je je ervan bewust bent.
Overeenstemming zorgt voor alignment
Het model van Dilts stelt: Als de onderste 3 niveaus -omgeving, gedrag, vaardigheden- in overeenstemming zijn met de bovenste 3, dan spreken we van alignment. Dan stoomt het! In die situatie zijn je waarden als ondernemer in lijn met wie je bent, met je missie. Dan klopt je dagelijkse gedrag en je dagelijkse werkzaamheden precies met waar jij voor staat als ondernemer, met wie je bent.
We doen onze sessies met dit model letterlijk wandelend. Heen- en teruglopend. Dat is namelijk precies hoe het model werkt. Op de heenweg bekijken we de huidige situatie: Wat doe je nu? Wat is op dit moment belangrijk en hoe zie je jezelf? Op de terugweg kom je vervolgens tot nieuwe inzichten, je reflecteert op hoe het nu is en hoe het zou moeten zijn. Het gaat dus om vooruitkijken en af en toe terugkijken.
Als je ergens mee worstelt, zit de oplossing vaak in het niveau daarboven. Je wordt namelijk aangestuurd van boven naar beneden. Jouw missie stuurt je waarden aan. Je waarden sturen vervolgens je gedrag aan. Zo loodst het model je heen en weer terug. Er ontstaat als vanzelf een heen- en weerstroom.
Ondernemen met méér geluk
Wij gaan graag aan de slag met mensen die ondernemerszin hebben, die stappen willen zetten. En leuk, die prachtige en effectieve modellen, maar we gaan ook echt aan de slag!
Want het is onze overtuiging dat wanneer je op de juiste plek zit en de dingen doet die je kan, die belangrijk zijn, kloppen met wie je bent als ondernemer én met wat je wil brengen of achterlaten… dán onderneem je met meer plezier. En dat is nou precies waar we voor staan bij NLPwerkt!