Kernwaarden maken – gelukkig – succesvol
We krijgen bij NLPwerkt regelmatig ondernemers die ondanks zakelijk succes toch niet echt gelukkig zijn. Ze hebben niet echt plezier meer in wat ze doen – gaan soms zelfs met tegenzin naar hun werk. Vaak blijkt dan dat het werk dat ze doen niet (meer) in lijn is met dat wat echt belangrijk voor ze is. Met hun kernwaarden. En daar kunnen we ze goed mee helpen!
De uitdaging
Zo kwam er laatst een ondernemer die een mooi bedrijf had opgebouwd. Hij kon prachtig vertellen over hoe hij die de eerste jaren zijn producten zelf ontwikkelde en aan de man bracht. En hoe intens hij ervan kon genieten als hij een klant écht geholpen had. En hoe hij de ene na de andere markt wist te ontwikkelen door telkens nieuwe varianten van zijn producten te introduceren. Inmiddels had hij 25 man in dienst.
Maar nu had de ondernemer het gevoel dat hij ondanks de successen niet (meer) gelukkig was. Dat hij geleefd werd. In een gouden kooitje zat. Hij vroeg zich af waar hij een verkeerde afslag had genomen? En hij wist dat er iets moest veranderen – daarvoor kwam hij ook bij ons – maar wat? En hoe zou hij weten wat de juiste keuze zou zijn? Zodat hij nu wél gemotiveerd zou blijven. Zodat hij in de toekomst weer – gelukkig – succesvol zou zijn.
De oplossing: kernwaarden
Het verschil tussen gedrag dat je energie kost en gedrag dat je juist energie oplevert wordt sterk bepaald door je persoonlijke waarden. Dit zijn zeer krachtige ‘drivers’ die onbewust ons gedrag sturen. De één nog sterker dan de ander. Deze waarden heb je onbewust ontwikkeld als reactie op mensen en gebeurtenissen in je leven. Sommige waarden zijn vermijdend en sommigen zijn juist sturend. Als je opgegroeid bent in armoede ontwikkel je gemakkelijk een vermijdende waarden om zuinig te leven, hoeveel geld je ook hebt. En als je opgegroeid bent in de natuur zou duurzaam ondernemen zomaar een belangrijke sturende waarde kunnen zijn.
Wanneer je dingen doet en beslissingen neemt die op gespannen voet staan met je waarden dan kost je dat enorm veel energie. Wanneer je je gedrag juist in lijn is met je persoonlijke waarden dan levert je dat juist energie op. Je voelt passie en energie en alles gaat stromen. Je kan er niet genoeg van krijgen en niet zelden word je zo steengoed in wat je doet.
Met de ondernemer van dit succesverhaal gingen we op zoek zijn persoonlijke waarden in de context van zijn bedrijf. Wat maakte hem zo – gelukkig – succesvol bij de start van zijn bedrijf? En wat mist er nu? Wat is voor hem echt belangrijk in zijn werk?
Waarde-elicitatie
In een personal business coaching sessie hebben we de ondernemer eerst uitgebreid laten vertellen over zijn onderneming en zijn werk. Wat is daarin echt belangrijk voor hem? Waar gaat hij op ‘aan’, waar krijgt hij energie van? Om hem een beetje te helpen lieten we hem af en toe een kaart kiezen uit ons kernwaardenspel. En door vervolgens slim door te vragen – dillema’s voor te leggen – haalden we dat wat écht belangrijk was boven water: zijn kernwaarden.
Tot slot hebben we de bewuste én onbewuste hiërarchie van de gevonden waarden bepaald:
- Verbondenheid en betrokkenheid
- Creativiteit en inspiratie
- Groei en ontwikkeling
- Vrijheid en autonomie
- Succes en erkenning
Kernwaarden operationaliseren
Samen met de ondernemer hebben we aan de hand van zijn waarden zijn ondernemerschap geëvalueerd:
- De dingen waar hij zich tegenwoordig vooral mee bezig houdt – bedrijfsleiding: financiën, de administratie, personeelszaken, etc. – staan op gespannen voet met zijn kernwaarden. Dat kost hem dus alleen maar energie. Dat is natuurlijk geen verrassing. Ons advies aan hem: ga hier significant minder van doen! Kijk of je deze taken bijvoorbeeld kan overdragen aan een medewerker of kan uitbesteden.
- De dingen waar hij bij de start van zijn bedrijf zoveel energie van kreeg en serieus goed in was – klanten écht helpen, productontwikkeling, nieuwe markten ontwikkelen, etc. – blijken juist perfect in lijn te liggen met zijn kernwaarden. Ons advies: ga daar (weer) meer van doen.
- Tot slot hebben we hem de vraag gesteld welke activiteiten hij nog meer zou kunnen ontplooien die appelleren aan zijn kernwaarden. Binnen maar evt. ook buiten zijn bedrijf.
Het succesverhaal
Inmiddels bezoekt de ondernemer weer minimaal 1 tot 2 dagen in de week zelf zijn klanten. Hij geniet van de persoonlijke contacten en de positieve reacties. En de eerste nieuwe ideeën heeft hij al met zijn ontwikkelteam besproken. De administratie heeft hij uitbesteed en hij houdt zich een vaste halve dag bezig met financiën. Voor personeelszaken heeft hij iemand aangesteld. Daarnaast helpt hij via de ondernemersvereniging in zijn woonplaats startende ondernemers bij de opbouw en groei van hun bedrijf. Hoe leuk is dat!?
Onlangs liep de betreffende ondernemer even bij ons binnen voor een kop koffie. Hij vertelde dat hij weer fluitend naar zijn werk gaat. En dat zijn medewerkers aangeven blij te zijn met hun ‘nieuwe’ energieke en enthousiaste directeur. En zelfs zijn vrouw en kinderen merken het verschil: “het lijkt alsof ik plotseling veel meer tijd en ruimte voor ze heb om leuke dingen te gaan doen. Morgen gaan we zelfs naar de Efteling!”
Herken jij dat ook?
Dat je je je afvraagt waarom je bepaalde dingen hebt gedaan. Of misschien nog steeds doet. Dingen die je energie kosten, waar je voor je gevoel keihard voor moet werken zonder dat het je er blij van wordt. En dat er andere dingen zijn die je ogenschijnlijk geen moeite kosten. Je zelfs energie opleveren, hoeveel tijd je er ook instopt.Of dat je je afvraagt waarom je bepaalde beslissingen hebt genomen die – achteraf gezien – rationeel helemaal niet zo handig waren. Of dat je dingen doet die juist heel logisch zijn – waar je zorgvuldig alle voors en tegens van hebt afgewogen – maar waar je desondanks geen goed gevoel van hebt. Ze lijken niet bij je te passen.
Dat wil je niet, toch?
Je wilt je die dingen doen die je het liefste doet. Die je energie opleveren. Die zo leuk zijn dat je er niet mee kan stoppen. En je zou het liefste alleen nog beslissingen nemen waarvan je zeker bent dat ze je – gelukkig – succesvol maken.
Wij helpen je daar graag bij! Stuur ons een mailtje of vul het contactformulier in.